Belgium - Pricing and Availability Details

NOx31

Member
First Name
Bart
Joined
Jan 9, 2019
Threads
1
Messages
20
Reaction score
30
Location
Diepenbeek, Belgium
Car(s)
1995 Toyota Supra twin turbo auto, 2013 Toyota GT86 manual
OK, finally got some more details on the pricing and options for Belgium:

only one model is available, and one extra option to choose: base model is the Sport-model and you can add the Premium-pack that contains the HUD, 12-speaker JBL system, full leather interior and wireless phonecharger.

Available colors will be:

D01 White Metallic
D02 Silver Metallic
D03 Ice Gray Metallic
D04 Black Metallic
D05 Prominence Red
D06 Lightning Yellow
D07 Deep Blue Metallic

Base price for the Sport-model will be €65.500 (all taxes included). Didn't get the price for the Premium-pack.

There will also be 3 "special" A90-edtion cars available for Belgium and Luxemburg combined. That is the car we all know from Shmee's video, and will cost €70.500 (all taxes included). This model can't be ordered online and will be sold on a "first-come-first-serve"-basis.

Some extra info regarding yearly taxes etc.:
"on-the-road-tax" (Belasting inverkeerstelling BIV):
€1.380,95

Yearly tax:
€818,08
Sponsored

 
OP
OP
NOx31

NOx31

Member
First Name
Bart
Joined
Jan 9, 2019
Threads
1
Messages
20
Reaction score
30
Location
Diepenbeek, Belgium
Car(s)
1995 Toyota Supra twin turbo auto, 2013 Toyota GT86 manual
The compete mail that was sent to the Belgian dealers (in Dutch):

31.01.2019: De nieuwe Toyota GR Supra, vanaf productie maart'19
Geachte verdelers,

Hieronder vindt u informatie over de nieuwe Toyota GR Supra, vanaf productie 03/2019.

Introductie
De nieuwe Toyota GR Supra, de vijfde generatie van Toyota’s legendarische sportwagen en het eerste wereldwijde GR-model dat door TOYOTA GAZOO Racing wordt geproduceerd, maakt op 14 januari 2019 zijn werelddebuut op de North American International Auto Show in Detroit.

Exterieur
De voorkant ontleent zijn vorm aan de vierde generatie Supra, maar ziet er nog expressiever uit dankzij het lage profiel. Dit wordt verder benadrukt door de prominente centrale grille met grote luchtinlaten ernaast, die essentieel zijn om de motor te koelen. De opvallende koplampunits zijn samengesteld uit zes LED-lenzen en omvatten de richtingaanwijzers en de dagrijlichten. Doordat de lampunits meer naar binnen toe zijn geplaatst, winnen de gewelfde voorvleugels aan visueel volume en krachtige uitstraling.

Van opzij gezien zorgt de lage motorkap voor een dynamische lijn die vanaf de lage neus van de auto naar achteren loopt, terwijl de achterrand van de motorkap en de achterspoiler, die door een lage taillelijn worden verbonden, zich op vrijwel dezelfde hoogte bevinden. De voertuigbodem neigt iets naar voren, terwijl de cabine sterk achterover helt, met verduisterde A-stijlen en accentlijnen op de zijkant van het dak om het strakke, compacte interieur te benadrukken. De grote stijfheid van de auto is merkbaar aan de fraai ogende, groot bemeten dorpels. In Europa wordt de Toyota GR Supra standaard voorzien van lichte maar uitermate sterke 19'' smeedaluminium velgen met dunne spaken, die afwisselend zwart en gepolijst zijn afgewerkt.

De gebogen lipspoiler aan de achterkant is geoptimaliseerd om de opwaartswerkende kracht te verlagen, terwijl de trapeziumvorm van de achterbumper de indruk wekt van een neer- en zijwaartse beweging in de richting van de banden zorgt. De achterlichtunits hebben een eenvoudig design met inwendige ringvorm, terwijl de opvallende mistachterlichten en achteruitrijlichten gevormd worden door LED-punten onderaan in het midden van de bumper.

Interieur
Het bestuurderscompartiment van de nieuwe Toyota GR Supra combineert traditionele GT-elementen netjes met ultramoderne functionaliteit. De cockpit, die zodanig ontworpen is dat de bestuurder zich volledig op het rijden kan concentreren, is rechtstreeks beïnvloed door de lay-out van eenzitsraceauto’s. Het lage, platte dashboard biedt maximaal zicht op de weg door de voorruit, waardoor de bestuurder de auto ook bij hoge snelheden nauwkeurig kan besturen, terwijl de belangrijkste schakelaars dicht bij elkaar zitten voor een snelle en eenvoudige bediening. Het ontwerp van het instrumentenpaneel, de middenconsole en de portierbekleding vormt één geheel, wat de cockpit een sterke, coherente sfeer verleent.

Het head-up display, de meters en de schakelpeddels bevinden zich direct vóór de bestuurder, terwijl op het driespaaks stuurwiel aanvullende schakelaars zijn geplaatst. Het stuurwiel zelf is met leder bekleed en voorgevormd voor een uitstekende grip. Het 8,8'' HD-instrumentenpaneel is duidelijk zichtbaar door het stuurwiel. De toerenteller met 3D-effect en de schakelindicator zijn in het midden geplaatst, terwijl zich links een digitale snelheidsmeter bevindt en rechts informatie van het infotainment- en navigatiesysteem wordt weergegeven.

Een asymmetrische middenconsole vormt een duidelijke scheiding tussen de omhullende bestuurderscockpit en de meer open passagierszijde in de Toyota GR Supra. Ook hier zijn kniesteunen aanwezig. Het aircobedieningspaneel zit midden op de console en is gemakkelijk te bedienen dankzij aanraakschakelaars met geheugenfunctie, terwijl boven de console een 8,8'' groot, centraal multimediadisplay gemonteerd is. Dit display kan als een touchscreen of met een draaiknop bediend worden.

Afhankelijk van de gekozen versie en/of optie!

Motorisatie
Het kloppende hart van de nieuwe Toyota GR Supra is zijn 3.0-liter zes-cilinder-in-lijn motor, die een maximaal vermogen van 340 DIN-pk en 500 Nm koppel levert. Deze is uitgerust met een twin-scroll turbo, hoogprecieze directe brandstofinspuiting en continu variabele klepregeling, die al vanaf zeer lage toerentallen voor het hoogste koppel in dit segment zorgen. De motor is krachtig, evenwichtig en soepel, komt gemakkelijk op toeren en zorgt volop voor opwinding bij het accelereren.

Hij is gekoppeld aan een achttraps automaat die razendsnel op- en terugschakelt, waarbij korte overbrengingsverhoudingen voor de lagere versnellingen werden gekozen. De bestuurder kan schakelen met peddelschakelaars op het stuurwiel en naar gelang zijn voorkeur en de omstandigheden kan hij de rijmodus Normal of Sport selecteren. Een Launch Control-functie maakt het mogelijk om vanuit stilstand met maximale tractie te accelereren, waardoor de auto in slechts 4,3 seconden een snelheid van 100 km/h haalt.

Hieronder vindt u een 1st overzicht van de rijtaksen op de nieuwe Toyota GR Supra *

Belasting inverkeerstelling
1.380,95€
Rijtaks
818,08€

3.0 Turbo 8A/T, 170 gr NEDC *
Om in te spelen op de vraag: "Is het mogelijk om het als lichtevracht in te schrijven? "De nieuwe Toyota GR Supra voldoet niet aan de voorwaarden om als lichtevracht opgenomen te worden (zie homologatie)!

* Onder voorbehoud van homologatie en afhankelijk van de gekozen versie en/of optie

Veiligheid
De gloednieuwe Toyota GR Supra is uitgerust met de nieuwste veiligheidstechnologie. Bijvoorbeeld tot de veiligheidsvoorzieningen behoort het Toyota Supra Safety + pakket, dat een Blind Spot Monitor, Lane Change Departure Alert, Rear-Cross Traffic Alert, Rear-end Collision Alert en parkeersensoren met automatische remfunctie omvat. Daarnaast zijn er een eCall-functie, die bij een ernstige aanrijding automatisch de locatie aan de hulpdiensten doorgeeft, en een bandenspanningscontrolesysteem. Alle Toyota GR Supra-modellen worden ook uitgerust met een alarm.

Gamma
De nieuwe Toyota GR Supra gamma is zeer eenvoudig: 1 versie en 1 optie.

Onze Sport-versie beschikt standaard over een actief differentieel, Adaptive Variable Suspension, 19’’ velgen van smeedaluminium, high-performance remmen, airco met ‘dual-zone, Adaptive Cruise Control met Stop&Go, Smart Entry & Start systeem, een stuurwiel met lederen bekleding en hulpschakelaars, en een digitale combimeter in het instrumentendisplay van de bestuurder.

Voor de meesturende koplampen, de achterlichten en de dagrijverlichting wordt LED-technologie gebruikt, terwijl de spiegels (portierspiegels en achteruitkijkspiegel binnen) allemaal zelfdimmend zijn. Ruitenwissers met regensensor en een achteruitrijcamera zorgen voor nog meer gemak.

De sportstoelen hebben een bekleding van zwart alcantara/leder-inzetstukken en zijn elektrisch verstelbaar (+ lendensteun), met geïntegreerde verwarmings- en geheugenfuncties. Het infotainment wordt verzorgd door een audiosysteem met 10 luidsprekers en 8,8’’ display, een navigatiesysteem met Toyota Supra Connect, Bluetooth en een USB-poort.

Een optie is beschikbaar op onze Sport-versie, namelijk Premium pack: zwart leder binnenbekleding, een JBL premium geluidssysteem met 12 luidsprekers, een head-up display voor de bestuurder en een draadloze smartphonelader.
Meer informatie over het gamma (versies/uitrustingen....), is beschikbaar in de rubriek "range overview".

Koetswerkkleuren
De indringende vormgeving van de Toyota Supra komt optimaal tot zijn recht door de keuze uit acht verschillende kleurstellingen, waaronder felle rode, gele en blauwe tinten.

D01 White Metallic
D02 Silver Metallic
D03 Ice Gray Metallic
D04 Black Metallic
D05 Prominence Red
D06 Lightning Yellow
D07 Deep Blue Metallic
Prijzen
De Sport-versie is verkrijgbaar vanaf €65.500 incl. BTW (op 31.01.2019). Een concurrentiële prijs, in vergelijking met de BMW Z4 die begint bij 62.000€ incl. BTW voor een minder uitgeruste versie dan onze Toyota GR Supra, anderzijds met evenwaardige uitrustingen komt de BMW Z4 +/-10% duurder (+cabriodak inbegrepen) uit.

BMW Z4 vs Toyota GR Supra
Zoals u weet, is de nieuwe Toyota GR Supra ontwikkeld in nauwe samenwerking met BMW en wordt deze ook in Graz, te Oostenrijk, geproduceerd. De ontwikkeling van beide modellen werd vanaf het begin gedaan met een duidelijk andere positionering:

BMW Z4 = premium cabriolet
Toyota GR Supra = sportcoupé, doormiddel v/d "TOYOTA GAZOO Racing" divisie van Japan.
De Toyota GR Supra zal rekening houden met de "TOYOTA GAZOO Racing" technische vaardigheden, die verworven zijn op circuits of in rally's, maar ook uit het volledige gamma van voertuigen die door miljoenen mensen over de hele wereld worden bestuurd.

Kortom, de belangrijkste onderdelen van de Toyota GR Supra zijn oorspronkelijk van BMW maar hebben specifieke "sportieve" afstellingen gekregen van TOYOTA GAZOO Racing in tegenstelling tot de BMW Z4 die als recreatievoertuig gepositioneerd is!

Ter ere van de geschiedenis van de Supra en de introductie van het codenummer van de vijfde generatie wordt bij de introductie een exclusieve Toyota GR Supra A90-editie gebouwd, waarvan de productie strikt beperkt is tot negentig exemplaren voor Europa, waarvan 3 exemplaren voor Belgie en Groothertogdom Luxemburg.

De A90 Edition wordt afgewerkt met een spectaculaire, nieuwe matte Storm Grey-lak, matzwarte lichtmetalen velgen en een met rood leder bekleed bestuurderscompartiment. In andere opzichten komen de uitrustingsspecificaties overéén met de Sport-versie + Premium pack.

De Toyota GR Supra A90 Edition wordt exclusief aangeboden aan de klanten die hun wagen vooruit hebben besteld via het reserveringsplatform.

/!\ Vanwege het beperkte aantal beschikbare A90's (alleen 3),

is het niet mogelijk om deze Limited Edition via TLSP te bestellen.

Zodra de 3 A90's toegewezen zijn, wordt er een communicatie op T-Link geplaatst. Gelieve de 3 gelukkige verkozenen op de hoogte te brengen (u zult vervolgens een nieuw 'handmatig' bestelbon moeten opstellen omdat de prijs van de A90 Edition hoger is: 70.500€ incl. BTW) evenals de anderen die niet uitgekozen werden.

First come, first served!
 
 




Top